Jak wprowadzić trwałą zmianę 1 (Tony Robbins)

Dopadłem program Anthony Robbinsa – Creating Lasting Change. Przynajmniej teraz już wiem dlaczego Tony jest #1 w swojej branży. Niektóre zawarta tam koncepcje mogą zmienić życie natychmiast. Oto notatki:

Tworzenie w życiu zmiany nie polega na życiu w przeszłości, wymówkami czy grając w obwinianie.

Zmiana składa się z dwóch elementów: decyzji i chęci odszukania stałych wzorców, które Cię zatrzymują.

Nasze 3 podstawowe filtry to:

  1. Nasze potrzeby
  2. Nasze przekonania
  3. Emocje – głównie te od których uzależniliśmy się tworząc emocjonalne wzorce

O Twojej przyszłości nie decydują warunki – tylko decyzje.

Codziennie, niemal w każdej chwili, podejmujesz 3 decyzje:

  1. Na czym się koncentrować (skupianie)
  2. Co to oznacza (nadawanie sensu i znaczenia)
  3. Jakie działania podejmujesz (akcja)

Na czym się koncentrować – czujemy to nad czym się skupiamy. Skupiasz się na przeszłości? Czujesz ją. Skupiasz się na ograniczeniach? Czujesz je. I tak dalej.

Mamy swoje nawykowe wzorce – są ludzie, którzy żyją w przeszłości lub przyszłości, którzy żyją w problemie lub rozwiązaniach, którzy żyją tylko dla samych siebie lub tylko dla innych.

Koncentracja = Twoja Rzeczywistość = Odczucia

Co to oznacza – nadajesz znaczenie temu, na czym się koncentrujesz. Dobre? Złe? Koniec? Początek?

Jakie działania podejmujesz – poddajesz się czy walczysz? Robisz coś czy czekasz? Proaktywny czy reaktywny?

Tak więc mamy KONCENTRACJĘ, SENS i DZIAŁANIE – oraz wolną wolę by decydować. Dowcip polega na tym, że w większości przypadków te 3 elementy kontrolowane są przez niewidoczne siły.

Koncentracja, Sens i Działanie zależą od STANU, w których jesteś.

Trójca stanu (Your State Triad):

  1.  sposób w jaki używasz swojego ciała (wzorce fizjologiczne)
  2. to nad czym się koncentrujesz
  3. wzorce językowe (język jest filtrem znaczenia)

Ciało, koncentracja i język – te 3 elementy tworzą Twoje stany nawykowe. A stany nawykowe wpływają na jakość decyzji.

Teraz przechodzimy do ciężkiej artylerii.  To jeden z najważniejszych elementów programu i prawdziwa rewolucja. Uważaj!

O Twoim przeznaczeniu decydują 3 siły:

  1. Twoje potrzeby
  2. Twoje przekonania
  3. Twoje emocje

Przechodzimy do elementu pierwszego, czyli Twoich potrzeb. To jeden z najbardziej eleganckich modeli, z jakimi się spotkałem. Zapamiętaj i od teraz wszystko co robisz Ty oraz inni filtruj przez potrzeby. To całkowicie zmieni sens tego, co widzisz w świecie zewnętrznym i wewnętrznym.

POTRZEBY – wszyscy mamy 6 głównych potrzeb, z czego 4 MUSZĄ zostać zaspokojone u każdego. Są to tak zwane potrzeby ego, lub potrzeby osobowości. Dwie ostatnie to potrzeby duchowe.

To właśnie te potrzeby kierują Twoim działaniem. Zaspokajasz je codziennie. Pytanie brzmi – w jaki sposób?

  1. Potrzeba pewności – unikanie bólu, poruszanie się w kierunku przyjemności, poczucie bezpieczeństwa, stabilizacja, „strefa komfortu”
  2. Potrzeba różnorodności – potrzeba zmian, nowych bodźców, nieznanego (pytanie – w jakim stopniu)
  3. Potrzeba bycia ważnym – poczucia wyjątkowości, znaczenia, bycia istotnym.
  4. Potrzeba więzi i miłości – poczucia bliskości, związków, jedności, przynależności
  5. Potrzeba rozwoju – większego zrozumienia, większych możliwości i umiejętności
  6. Potrzeba wkładu i zasług – koncentracja na pomaganiu, dawaniu, wspieraniu i służeniu

Twoim życiem – i życiem innych – rządzą 2 główne potrzeby. Zadanie jest proste: zastanów się, które z tych potrzeb są dla Ciebie TOP 2. Wszystko co robisz – wynika właśnie z nich.

Ciekawostka – wszystko co zaspokaja 3 potrzeby (lub więcej) staje się nałogiem. Im więcej potrzeb zaspokaja, tym mocniej uzależnia.

Zadanie 2 – od dziś patrz na ludzi i na siebie przez filtr potrzeb. Które 2 potrzeby są dla nich najważniejsze? Jak próbują je zaspokoić?

PRZEKONANIA – odpowiadają na pytanie: co musi się stać, by moje potrzeby zostały zaspokojone? Inaczej mówiąc – to Twoja mapa.

Twoje potrzeby = CEL; Twoje przekonania = MAPA

EMOCJE – to 3 element decydujących sił. Masz swoje pierwotne emocje – czyli do, do których najczęściej wracasz, by zaspokoić potrzeby (np. polski wkurw i zawiść).

Potrzeby = CEL; Przekonania = MAPA; Emocje = NAPĘD

Najważniejsza zasada wywierania wpływu:

Jeśli chcesz na kogoś wpłynąć, musisz wiedzieć co już ma na niego wpływ

Mówiąc inaczej – wykorzystujesz istniejący już mechanizm.

A co ma na niego wpływ?  Potrzeby (jest tylko 6); przekonania (poznaj je) oraz emocje (poznaj je).

Tyle na dziś. Pobaw się swoimi potrzebami i zobacz w jaki sposób je zaspokajasz.

Zostaw komentarz

1 Comment Jak wprowadzić trwałą zmianę 1 (Tony Robbins)

  1. Ewa 11 września 2013 at 16:07

    Sądzę, że jesienna aura sprzyja twórczości, pochłanianiu przy ciepłej herbatce wielu książek, a także takich własnie wpisów.

    Nie trudno obserwować potrzeby, które na co dzień realizują ludzie.
    Autobus, kazdy patrzy jak posadzić swój szanowny patefon, aby nie wyjsc poza sfere komfortu i bezpieczenstwa.
    Idę do cz. 2…

    Reply

Leave A Comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany.