Jak wprowadzić trwałą zmianę 5 (Tony Robbins)

Z poprzedniego wpisu wiemy już, że:

Twoje życie jest wynikiem tego co kojarzysz z bólem a co z przyjemnością

Sabotaż = mieszanka emocji (ból + przyjemność).

Jakość Twojego życia zależy od jakości Twojego wartościowania

Zobaczmy zatem jakie elementy wpływają na wartościowanie – czyli nadawanie etykiety dobre/złe:

  1. Stan: najważniejszy element wartościowania. Stan to kombinacja tego co dzieje się w Twoim wnętrzu (obrazy które tworzysz w głowie, dialog wewnętrzny, odczucia kinestetyczne) plus to co dzieje się z Twoim ciałem (postawa ciała, gesty, ton głosu, oddychanie). Więcej o tym jak panować nad stanem i jak panować nad emocjami.
  2. Pytania: codziennie mielisz w głowie przez 95% czasu te same dialogi a więc i te same pytania. To co do siebie mówisz kształtuje Cię.
    Jedno z tych pytań jest pytaniem podstawowym. To pytanie kontroluje Twoje życie. Dlaczego? Dlatego, że to ono odpowiada za to, gdzie nakierujesz swoją uwagę (koncentrację).

Przyjrzyjmy się pytaniu podstawowemu:

  • dla niepewnej, neurotycznej osoby to może być: „Co jest ze mną nie tak?”
  • dla złodzieja to będzie: „Co by tu można ukraść?”
  • dla alkoholika to będzie: „Jak najszybciej znowu się upić”?
  • dla osoby przedsiębiorczej: „Jak można na tym najwięcej zarobić?”

Jaka, wg. Ciebie, będzie różnica w jakości życia między osobą, która codziennie dziesiątki razy pyta się: „Co jest ze mną nie tak, że mi się to przytrafia?” a osoby która zadaje sobie pytanie: „Jak mogę to wykorzystać na swoją korzyść i jaka płynie z tego nauka?”

Te same pytanie podstawowe > Koncentrowanie się na tych samych rzeczach > Odczuwanie tych samych emocji > Reagowanie w ten sam sposób

Żeby wygrać w grze zwanej życiem należy wiedzieć jaki ma się cel. Tak więc, musisz znać CEL oraz  czyli ZNACZENIE tego celu dla Ciebie (patrz 6 potrzeb każdego z nas). Dla przykładu – jeśli chcesz zostać milionerem, pod spodem najprawdopodobniej jest potrzeba bycia ważnym i poczucia bezpieczeństwa. Znaczenie zawsze jest emocjonalne. Przefiltruj swoje cele przez 6 potrzeb a otrzymasz ich znaczenie dla Ciebie.

Tak więc wiemy już, że każdy z nas ma swoje potrzeby do zaspokojenia (skrótowe przypomnienie dla leniwych: potrzeba pewności, różnorodności, ważności, miłości, rozwoju i wkładu).

Cały dowcip polega na tym, że szukamy zaspokojenia w całkowicie różny sposób. Inaczej swoją potrzebę ważności i wkładu realizował Bin Laden a inaczej Matka Teresa. Tak więc do zaspokojenia potrzeb używamy różnych środków – różnych nośników.

Mogą być one pozytywne, negatywne lub neutralne.

Możemy je podzielić na 4 klasy doświadczeń:

Klasa I Doświadczeń:

  • dobrze się z nimi czujesz
  • wpływają na Ciebie pozytywnie
  • wpływają na innych pozytywnie
  • służą celom wyższym

Przykład: osoba „wkręcona” w zdrowy tryb życia – dieta, ćwiczenia itd.

Klasa II Doświadczeń:

  • nie czujesz się z nimi dobrze
  • wpływają na Ciebie pozytywnie
  • wpływają na innych pozytywnie
  • służą celom wyższym

Przykład: osoba jeszcze nie wkręcona w zdrowy tryb życia – ćwiczenia i dieta jeszcze nie sprawiają przyjemności, ale ich efekt jest korzystny

Klasa III Doświadczeń:

  • dobrze się z nimi czujesz
  • NIE wpływają na Ciebie pozytywnie
  • NIE wpływają na innych pozytywnie
  • NIE służą celom wyższym

Większość ludzi mieszka właśnie tutaj. Imprezy, smaczne ale gówniane jedzenie, siedząco-pierdzący tryb życia. Te wszystkie wygodne, przyjemne rzeczy, które sprawiają, że miękniesz i ciotowaciejesz.

Klasa III niszczy jakość Twojego życia (paradoksalnie).

Klasa IV Doświadczeń:

  • NIE czujesz się z nimi dobrze
  • NIE wpływają na Ciebie pozytywnie
  • NIE wpływają na innych pozytywnie
  • NIE służą celom wyższym

To typowy przykład nawyków i nałogów – robisz je głównie dla zaspokojenia potrzeby pewności i bezpieczeństwa. Nie tylko NIE są korzystne – ale jeszcze dodatkowo zdajesz sobie z tego sprawę. Mimo wszystko – wciąż je powtarzasz. Oczywiście to najbardziej żałosny i pożałowania godny sposób egzystowania (który można wykorzystać jako silny napęd do zmiany).

Ludzie używają Klasy III i IV do szybkiej i nietrwałej zmiany swojego stanu – alkohol, fajki, narkotyki, hazard. Większość z tych „wspomagaczy” zaliczyć można do Klasy III. Chyba, że masz już z nimi problem – wtedy witaj w Klasie IV.

Chcesz poznać sekret spełnienia? Zamiana Klasy II w Klasę I – czyli doświadczeń pozytywnych, z którymi nie czujesz się dobrze w te, które sprawiają Ci przyjemność.

Tak więc masz POTRZEBY oraz nośniki z 4 klasami doświadczenia. Twoje wzorce fizjologii, przekonań i języka sprawiają, że wybierasz dane medium do zaspokojenia swoich potrzeb.

Wszystko co robisz motywowane jest Twoimi podświadomymi przekonaniami na temat tego, w jaki sposób wpłynie to na Twoje 6 potrzeb. Z tego podświadomego przekonania wynikają Twoje myśli, emocje i odczucia. Co kojarzysz z bólem? Co kojarzysz z przyjemnością?

Na tym polega „sekret” ludzi o wybitnych osiągnięciach? Pracują dużo ciężej bo uwielbiają to co robią. Kręci ich to. Ich system przekonań i skojarzeń jest inny. Inna jest ich fizjologia, koncentracja/przekonania oraz język. Za kulturystycznych czasów pytano Arnolda dlaczego się uśmiecha gdy ciężko trenuje. Właśnie dlatego, że wiedział czego chce, wiedział, że jak tam dotrzeć i co mu to da oraz wiedział, że z każdym powtórzeniem, z każdą serią jest bliżej celu. I miał dodatkowo cholerną frajdę.

Kolejnym sekretem udanego życia jest to, by umieć korzystać z rożnych „nośników” by zaspakajać swoje potrzeby. Jeśli korzystasz tylko z 1 – pojawia się strach. Pamiętaj o tym, że różne życiowe sytuacje to różne konteksty – i wymagają od Ciebie różnego, elastycznego podejścia. Niech Twoja tożsamość będzie elastyczna i zmienna – w zależności od roli, którą przyjdzie Ci odegrać.

Zostaw komentarz

Leave A Comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany.